Newsletter

News about the schedule Personal recommendations Special offers ... Stay well informed!

Subscribe to our newsletter

Subscribe to our Newsletter and receive 25% off your next ticket purchase.

* Mandatory field





Newsletter

Ensemble - Deutsche Oper Berlin

Katrin  Wundsam

Katrin Wundsam

Katrin Wundsam konnte sich bereits an erstklassigen Opernhäusern, Konzertsälen und bei internationalen Festivals einen Namen machen. Die österreichische Mezzosopranistin gastierte u. a. an der Staatsoper Unter den Linden in Berlin, der Semperoper Dresden, der Staatsoper Hamburg, der Elbphilharmonie Hamburg, dem Wiener Musikverein, den Bregenzer Festspielen, den Salzburger Osterfestspielen, den Innsbrucker Festwochen und in Grafenegg.

Katrin Wundsam arbeitet mit einigen der renommiertesten Dirigenten der Welt zusammen, darunter Daniel Barenboim, Alfred Eschwé, Adam Fischer, Markus Poschner, Francois Xavier Roth oder Christian Thielemann. Unter der Leitung von Marek Janowski hat sie den Hänsel in HÄNSEL UND GRETEL in der Berliner Philharmonie für Pentatone aufgenommen.

Katrin Wundsam hat ihr Repertoire kürzlich um mehrere ikonische Wagner-Rollen erweitert. Im Jahr 2023 sang sie ihre erste Fricka in DAS RHEINGOLD beim Dresdner Musikfest mit Kent Nagano. Es folgte auch die Fricka in DIE WALKÜRE sowie Erste Norn und Waltraute in GÖTTERDÄMMERUNG am Staatstheater Wiesbaden und bei den Maifestspielen im Jahr 2024. Außerdem gab die Künstlerin ihr Rollendebüt als Magdalene in DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG beim Tokyo Spring Festival unter der Leitung von Marek Janowski. Zu ihren jüngsten Engagements gehört ihre erste Ježibaba, die sie am selben Abend wie die Fremde Fürstin in einer Neuinszenierung von RUSALKA am Staatstheater Wiesbaden mit großem Erfolg sang, was ihr eine Nominierung als Sängerin des Jahres durch die renommierte deutsche Zeitschrift Opernwelt einbrachte. In den Eröffnungswochen des Theaters an der Wien war Katrin Wundsam außerdem als Lola in Kreislers HEUTE ABEND: LOLA BLAU, als Garderobiere und Gymnasiastin in einer Neuproduktion von LULU bei den Wiener Festwochen und auf der Konzertbühne in der „Musikalischen Schlittenfahrt“ mit den Münchner Symphonikern sowie in Mozarts Requiem mit den Düsseldorfer Symphonikern.

Zu den Engagements der Spielzeit 2024/25 gehören Die fremde Fürstin in RUSALKA an der Staatsoper Hannover, Mahlers „Das Lied von der Erde“ beim Allegro Vivo Festival in Österreich, Bachs „Matthäus-Passion“ bei den Tiroler Festspielen in Erl und Berios „Folk Songs“ mit der Deutschen Radio Philharmonie beim Musikfest Saar.

Katrin Wundsam hatte eine intensive Beziehung zum Kölner Opernhaus, wo sie von 2009 bis 2016 zum festen Ensemble gehörte und in dieser Zeit Rollen wie Carmen, Lola Blau, Nicklausse / LES CONTES D'HOFFMANN, Suzuki / MADAMA BUTTERFLY, Preziosilla / LA FORZA DEL DESTINO, Sesto / LA CLEMENZA DI TITO, Penelope / IL RITORNO D'ULISSE IN PATRIA und Bradamante / ALCINA verkörperte.

Weitere Höhepunkte ihrer Karriere sind Hänsel in Neuproduktionen von HÄNSEL UND GRETEL an der Staatsoper Unter den Linden und am Kölner Opernhaus, Hänsel, Dorabella / COSÌ FAN TUTTE und Rosina / IL BARBIERE DI SIVIGLIA an der Staatsoper Hamburg, Hänsel und Dorabella an der Semperoper Dresden, Maddalena / RIGOLETTO bei den Bregenzer Festspielen, Enea / DIDONE ABBANDONATA bei den Innsbrucker Festwochen, Fremde Fürstin / RUSALKA an der Oper Köln, Strawinskys „Les Noces“ und Schumanns „Requiem für Mignon“ im Musikverein Wien, Beethovens 9. Symphonie an der Staatsoper Unter den Linden und „Zweimal durchs Herz“ in der Elbphilharmonie Hamburg.

Katrin Wundsam wuchs in Neustift, Österreich, auf und studierte am Mozarteum in Salzburg. Sie begann ihre Karriere im Ensemble des Stadttheaters Passau, wo sie Rollen wie Bradamante / ORLANDO FURIOSO, Fräulein Jessel / THE TURN OF THE SCREW oder Anaide / IL CAPPELLO DI PAGLIA DI FIRENZE sang.

Schedule

In performances like

Enter Onepager
1

slide_title_1

slide_description_1

slide_headline_2
2

slide_title_2

slide_description_2

slide_headline_3
3

slide_title_3

slide_description_3

slide_headline_4
4

slide_title_4

slide_description_4

Create / edit OnePager
04
DEC

Adventskalender im Foyer: Das 4. Fensterchen

Today in the Rang-Foyer on the right: ‘Liederkreis op.39 by Robert Schumann’
with Kieran Barrel (tenor) and Pauli Jämsä (piano),
5 p.m. / Rang-Foyer on the right
Duration: approx. 25 minutes / Free


This afternoon, as part of the Advent calendar, our ensemble member Kieran Carrel (tenor) and pianist Pauli Jämsä will enchant us with one of Robert Schumann's most important song cycles, the ‘Liederkreis op.39’. This cycle by Schumann consists of twelve settings of poems by Joseph von Eichendorff. It was written in 1840, which also went down in Robert Schumann's biography as his ‘song year’. During that year, he composed about half of his entire song oeuvre. The twelve poems tell a story that ranges from loneliness and melancholy to sweeping descriptions of nature – as in the popular song ‘Mondnacht’ (Moonlit Night) – and on to romantic declarations of love. Schumann also referred to the work as his ‘probably most romantic’ and, with a strong autobiographical motivation, reflects the difficulties that he and his future wife Clara Wieck had to endure in their fight for marriage. However, against the will of his future father-in-law and after a long legal process, there was a positive turn of events, which is reflected not least in the abruptly joyful conclusion in the ‘Frühlingsnacht' (Spring Night) of the ‘Liederkreis Op.39’ with the jubilant words ‘She is yours!’

Robert Schumann [1810 – 1856]
Liederkreis after Joseph Freiherrn von Eichendorff op. 39
1. In der Fremde – 2. Intermezzo – 3. Waldesgespräch – 4. Die Stille – 5. Mondnacht – 6. Schöne Fremde – 7. Auf einer Burg – 8. In der Fremde – 9. Wehmuth – 10. Zwielicht – 11. Im Walde – 12. Frühlingsnacht


The German-British tenor Kieran Carrel is an ensemble member at the Deutsche Oper Berlin, where this season he can be heard as Tamino / MAGIC FLUTE, Don Ottavio / DON GIOVANNI, Count Almaviva / BARBER OF SEVILLE, Narraboth / SALOME and Erik / FLYING DUTCHMAN, among other roles. Concert engagements in the current season include performances with the Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin under Vladimir Jurowski at the Berlin Philharmonie, with Jordi Savall and Le Concert des Nations at the Philharmonie Paris and at the Concertgebouw Amsterdam with Mendelssohn's ‘Lobgesang’ and the Radio Filharmonisch Orkest under Diego Fasolis. As a sought-after song recitalist, he is a regular guest at concert halls such as the Wigmore Hall, the Pierre Boulez Saal, the Heidelberger Frühling and the Schubertiade Schwarzenberg with pianists such as Sir András Schiff, Graham Johnson, Malcolm Martineau, Kristian Bezuidenhout and Hartmut Höll. Kieran Carrel studied with Christoph Prégardien and at the Royal Academy of Music in London.

Pauli Jämsä, a pianist from Finland, is the director of studies at the Deutsche Oper Berlin. He studied at the Sibelius Academy in Helsinki and at the University of Music and Performing Arts Vienna and has won several international piano and chamber music competitions. His diverse concert activities have taken him as a soloist, chamber musician and song accompanist to stages throughout Europe, Japan, Taiwan, Argentina, Palestine, Israel and the USA. He has performed at the Wiener Musikverein, the Gulbenkian Center (Lisbon), the Teatro Colón (Buenos Aires) and the Izumi Hall (Osaka), among others. He has performed at festivals in Cully, Prades, Florence, Tainan, Helsinki and Gaming, among others. His passion for opera has led him to work with many renowned singers and conductors. Before being appointed as director of studies at the Deutsche Oper Berlin, he worked as a director of studies at the Bonn Opera and as a solo repetiteur at the Graz Opera.